Kari Nordheim

Aktuellt

Utstilling på galleri Krakken, Ålesund

Periode: 25.juni – 7.juli 2019

Jeg maler store ekspresjonistiske, nonfigurative bilder. I et galleri er de avhengig av rolig rom og ev. bilder som spiller med. Jeg var så heldig å få vise maleriene i Krakkens store lokaler i Brunholmgate 7  i Ålesund.

Performans.

Sterkest er opplevelsen når bildene møter natur og arkitektur. Jeg har derfor også med en gruppe studenter (Isak, Anna og Eshelly)  båret og plassert bilder i ulike deler av byen.



Og for å gi et innblikk i prosessen malte jeg i 6 dager i utstillingsperioden på ett bilde i galleri Krakken.

Day 6


Foredrag

Torsdag 4.juli holdt jeg  bilderforedrag fra  min  arbeidsreise sist høst til Himalaya.




Kunstreise til Himalaya.

Oktober/november 2018 reiste jeg til India for 5 uker. Jeg startet i New Delhi hvor jeg møtte kunstnere på The Art Room. Videre  til Himalaya via Chandigarh. Kjørte i tre dager: Shimla, Kalpa, Kaza til Langza. Her en link fra avisen 

Varingen https://www.varingen.no/kari-n...

Følg meg på instagram: karinordheim eller FB: Kari Johanne Nordheim.


PROSJEKTBESKRIVELSE

Det rene elementære. Det finnes intet må i kunsten. Kunsten er evig fri. Alle midler er frie når de er indre – nødvendige. Jo friere det abstrakte ved formen opptrer, desto renere og elementært klinger det.

I min maleprosess søker jeg det frie gjennom evighetstanken

Naturen som jeg oppsøker på mine reiser gir meg ro og mot. Jeg har siden 2004 vært på 30 arbeidsreiser fra Ny-Ålesund i nord, Marokko i sør, Hebridene i vest og til St. Petersburg i øst. Jeg kommer stadig til Nord-Norge hvor naturen og voldsomt vær gjør det lettere å være tilstede. En arbeidsreise er opp til seks uker hvor jeg er alene med naturen – og maler.

Nå reiste jeg til en vegitasjonsløs natur 4 400 meter over havet. Ubeskrivelig vakkert med sandfarger fra grått til rødt. Rolige silhuetter.

Naturtypen med farger og stemning ser ut til å påvirke uttrykket. Jeg maler med egg-olje tempera og blander mine egne farger. Pigmenter kan jeg kjøpe på markeder eller lage av stein jeg finner.

Det viktigste for meg er innholdet i uttrykket. For å nå inn til kjernen, finne noe jeg ikke allerede vet hva er, lar jeg kun jeg-et være mellom penselen og lerretet. Den eneste tanken jeg har er evighet. Jeg må tolerere kaos, aldri lete etter gjenkjennelige figurer og ikke ta hensyn til fine partier, men la penselen fullføre strøket eller linjen.

Når hele maleriets komposisjon bidrar og innholdet gir meg en helt ny opplevelse har jeg kommet inn til det rent elementære.